loading...
وبلاگ تاریخ استان قم
ح.کریمی بازدید : 4 یکشنبه 28 آبان 1391 نظرات (0)


 

آموزش مناسب ریاضیات باید جامع و در برگیرنده ترکیبی مناسب از 3 عنصر: مفاهیم، مهارت و حل مسئله باشد همه 3 عنصر در آموزش و یادگیری ریاضیات ضروری هستند.

مفاهیم

مفاهیم به ادراک های پایه اشاره دارند. دانش اموزان زمانیکه می توانند اشیاء را گروهبندی یا طبقه بندی نمایند یا زمانیکه آنها می توانند برچسبی را به یک طبقه پیوند دهند آنها مفهومی را در ذهن خود ایجاد کرده اند.

مثال بازشناسی اینکه اشیاء گرد یک گروه را تشکیل می دهند و نامی که برای اشیاء این گروه به کار برده می شود دایره است.

مهارت ها:

مفاهیم به ادارک های پایه اشاره دارند، مهارت ها به کاری که فرد باید انجام دهد اطلاق می شوند. اعمال اصلی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم همگی مثال هایی از مهارت های ریاضی است. مهارت ها را می توان از طریق فعالیت های آموزشی بهبود بخشید.

حل مسئله:

مفاهیم و مهارت های ریاضی برای حل مسئله به کار برده می شوند معمولاً کاریست در برگیرندۀ انتخاب و استفاده از ترکیبی از مفاهیم با مهارت ها در یک موقعیت جدید یامتفاوت است برای آموزش حل مسئله در ریاضیات، معلم باید به دانش آموزان در شناسایی موقعیت های مشابه کمک کند.

فعالیت هایی برای آموزش ریاضیات

فعالیت های آموزشی در این بخش در 3 طبقه دسته بندی شده اند: مفاهیم، مهارت ها و حل مسئله آموزش مفاهیم ریاضیات.

1ـ بازی های جدا کردن

اشیایی را به دانش آموزان بدهید که تنها در یک ویژگی با هم تفاوت دارند مثل رنگ یا شکل و سپس از آنها بخواهید اشیاء را در دو جعبه متفاوت جدا کنند. برای مثال اگر اشیاء از نظر رنگ متفاوت هستند، دانش آموز باید موارد قرمز را در یک جعبه و موارد آبی را در جعبه دیگر قرار دهد. در سطح پیشرفته تر، پیچیدگی طبقه بندی ویژگی ها را افزایش دهید. برای مثال از دانش آموزان بخواهید که اشیاء متحرک را از ثابت جدا کنند. در شکلی دیگر از اشیایی استفاده کنید که چندین ویژگی همپوش دارند، مثل شکل، رنگ و اندازه شما به کودکان تصاویری از دایره، مبربع، مستطیل را در سه رنگ (آبی، زرد و قرمز) و در دو اندازۀ (بزرگ، کوچک) نشان دهید. از دانش آموزان بخواهید که آنها را براساس شکل و سپس براساس رنگ جدا کنند. پس از آنها بخواهید که شیوه سومی برای جدا کردن پیدا کنند.

2ـ جور کردن و جدا کردن

اولین مرحله در گسترش مفاهیم عددی توانایی تمرکز و شناسایی شیء یا شکل ساده است. از شاگرد بخواهید از میان مجموعه ای از اشیاء شیء معینی را پیدا کند. از شاگرد بخواهید از بین وسایل غذا خوری، قاشق ها را جدا کند.

3 ـ بازشناسی گروه های اشیاء

بازی های دو مینو، کارت های بازی، اشیاء عینی، تابلوهای نمدی، تخته های مغناطیسی، کارت هایی با دیسک های رنگی و کتابچه های ریاضی همگی موارد آموزشی بسیار مناسبی برای گسترش مفاهیم دسته بندی فراهم می سازد.

ترتیب

1ـ ترتیب متوالی و ارتباط کمّی

وقتی مفهوم ترتیب را آموزش می دهید، باید از دانش آموز بخواهید که بیان کند چه عددی بعد از 6 یا قبل از 5 یل بیت 2 و 4 می آید. همچنین، از دانش آموز بخواهید که اولین، آخرین یا سومین شیء را از مجموعه اشیاء نشان دهد. اندازه گیری کمیت های دیگر را می توان از طریق ابعاد دیگر مثل اندازه، وزن، رنگ، بلندی و زیر و بمی صدا انجام داد.

2ـ ارتباط میان مافهیم اندازه و طول

از دانش اموز بخواهید که اشیاء با اندازه مختلف را با یکدیگر مقایسه و مقابله کند. مفاهیم کوچکتر، بلندتر و کوتاهتر را درک کند. کارت جای مقوایی تهیه کنید که اشیایی مثل دایره، درختان، خانه و غیره روی آنها ترسیم شده اند یا اشیایی مثل تشک، گیره کاغذ و پیچ را برای این منظور جمع آوری کنند. از دانش آموز بخواهید که آنها را بر اساس اندازه مرتب کند و سپس اشیایی را که به نظر می رسد یک اندازه هستند در کنار یکدیگر قرار دهد. یا اینکه حدس بزند که آیا اشیاء معینی را می توان داخل یک مکان مشخص قرار داد.

3ـ بازی ادراک طرح ها

از دانش آموز بخواهید که با انتخاب آیتم بعدی در یک مجموعه از آیتم ها طرح مورد نظر را کشف کند. مثال: در طرح قرمز، سفید، قرمز، سفید، دانش آموز باید شیء قرمز را به عنوان آیتم بعدی برگزیند. پیچیدگی طرح ها را می توان با پیشرفت دانش آموز به مرور افزایش داد.

4ـ تناظر یک به یک: جفت کردن

در تناظر یک به یک، یک عنصر از یک مجموعه تنها با یک عنصر از مجموعه دوم جفت می شود. جفت کردن پایه ای را برای شمارش فراهم می کند. فعالیت هایی که برای وصل کردن یک شیء به شیء دیگر طراحی شده اند بسیار مفید هستند. از دانش آموز بخواهید که یک ردیف میخ را بر روی یک تخته به گونه ای ردیف کند که با ردیف از پیش تعیین شده هماهنگ باشد. کودکانی که دچار این این مشکل هستند از درک این مطلب که چهار اتومبیل می تواند در چهار جای خالی پارک توقف کند عاجز هستند. مفهوم اعداد برای کودکی که مشکل تناظر یک به یک دارد گیج کننده است زیرا او قادر نیست مفهوم عددی هر عدد را با نماد آن ربط دهد. برای مثال عدد 5 زمانی که با عدد 3 مقایسه می شود مفهوم عددی ویژه خود را نخواهد داشت. کودکی که در این زمینه با مشکل روبه رو است اغلب اجسام موجود در گروه ها را مثل تعداد درخت های یک زمینه و یا تعداد افراد یک تصویر، را بدرستی نمی شمارد. اختصاص اعداد صحیح به هر جسم، نیز برای کودک مبتلا به مشکل تناظر یک به یک بسیار گیج کننده است.

5ـ تعداد خطوط (اعداد منتظم)

تعداد خط به توالی از اعداد اشاره دارد که خط راستی را می سازد. تعداد خطوط و تعداد قطعه ها به دانش آموزان در درک نمادها و ارتباط آنها با یکدیگر کمک می کنند.

شمردن

1ـ فعالیت های حرکتی به منظور شمارش

برخی از کودکان شمارش را به طور کلامی یاد می گیرند اما به مفهوم ارتباط هر عدد با شیء پی نمی برند. دانش آموزان از طریق دادن پاسخ هایی حرکتی و لامسه ای همراه با شمارش کمک می شوند. تحریک بنیانی یا اشاره کردن به اشیاء کافی نیست به خاطر اینکه این کودکان به گونه نامنظم می شمرند، هنگام شمارش اشیاء را جا می گذارند. فعالیت های حرکتی برای کمک به دانش آموزان تا اینکه بتوانند اصل شمارش را بنا کنند عبارتند از: گذاشتن هر میخ در سوراخ های مخصوص، سه بار کف زدن و چهار بار پریدن و... است. از بعد شنیداری برای تقویت شمارش دیدرای استفاده کنید.

2ـ شمردن فنجان ها

ظرفی را مثل فنجان تهیه کنید و هر کدام از آنها را با شماره ای مشخص کنید. از دانش آموزان بخواهید هر فنجان را براساس شماره ای که به آن داده شده است از چیزهایی مثل در بطری، مهره و ... پر کند.

بازشناسی اعداد

1ـ بازشناسی دیداری اعداد

دانش آموزان باید بازشناسی اعداد را به صورت عددی و به صورت حروفی یاد بگیرند. باید شکل های نوشتاری رابا نمادهای گفتاری یکپارچه کنند. اگر کودکی یک عدد نوشتاری را با عدد دیگری اشتباه می کند، سر نخ های رنگی ممکن است به بازشناسی نماد به آنها کمک کند. برای مثال شما باید، قسمت بالای عدد 3 را سبز و پایین آن را قرمز کنید.

2ـ پارک کردن در پارکینک

روی یک مقوایی بزرگ پارکینکی را رسم کنید و هر قسمت از محل پارک ماشین ها را با نقطه به جای شماره مشخص کنید. بعد ماشین هایی که شماره خاصی دارند را به کودک بدهید تا در محل خود پارک کند.

فعالیت های حرکتی

1ـ ابزار آموزشی برای کار کردن

میز بزرگی را از ابزارهایی که می توانند به انجام تکالیف عددی کمک کند تجهیز کنند. از موارد آموزشی مثل لوبیا، نخود و ... استفاده کنید. این ابزارها به دانش آموز در زمینه شمارش کمک می کنند.

2ـ پازل ها، تخته های میخ دار و صفحه های اشکالی

این وسایل به دانش آموز در جهت تمرکز بر اشکال و روابط فضایی آنها کمک می کنند. اگر دانش آموزی در پیدا کردن اشیاء حذف شده مشکل دارد، راهنمایی های کلامی به او کمک خواهند کرد. مشکلی که کودک به دنبال آن است برایش توصیف کنید.


3ـ اندازه گیری

ریختن آب یا لوبیا از یک ظرف با شکل متفاوت به دانش آموز در گسترش مفاهیم اندازه گیری کمک می کند. برآورده های کمّی، استفاده از پیمانه های اندازه گیری و گنجاندن اجزاء در کل در این چنین فعالیت هایی مورد تاکید هستند. از ظروف واقعی و ابزارهای دیگر اندازه گیری مثل پانیت و پودر آماده کیک برای آموزش اندازه گیری و نشان دادن بستهای اندازه گیری استفاده کرد.

آموزش مهارت های ریاضیات

1ـ مهارتهای محاساباتی پایه

برخی از مشکلات در ریاضی ناشی از وجود نقایصی در مهارته ای محاسباتی پایه است. مشکل دانش آموز باید با مراجعه به نقایص زیربنایی در فرآیندهای یادگیری ارزیابی شود عوامل کلامی، فضایی، ادراکی یا حافظه. دانش آموزان باید مهارت های محاسباتی پایه را که در آنها نقص دانرد از جمله جمع، تفریق، ضرب، تقسیم، کسر اعداد اعشار و درصد را یاد بگیرند.

2ـ جمع

جمه روشی کوتاه در شمارش است. جمع می تواند به این شکل در نظر گرفته شود: یک بخش به علاوه بخش دیگر برابر با کل است. نمادهای مهمی که باید آموخته شوند عبارتند از: + (به علاوه یا در کنار هم گذاشتن) و =(برابر بودن یا مثل هم بودن). مثل حوزه های دیگر کار را با اشیاء عینی شروع کنید، سپس از کارتهایی استفاده کنید که بر روی آنها مجموعه هایی وجود دارد که نشان دهنده اعداد می باشند و بالاخره فقط از عبارت عددی استفاده کنید:

=2+3 با توجه به این شاگرد یاد می گیرد 5=□+3 و 5=2+□

جمع یک عدد با خودش آسانترین روش های جمع است. مثل 16=8+8. روش دیگر رسیدن به عدد 10 است. برای مثال، در جمله عددی 5+7، از شاگرد بخواهید که 3 تا از 5 بردارد و به 7 اضافه کند تا به 10 برسد.

اعداد منظم روش دیگر برای آموزش جمع است. دانش آموز می تواند فرآیند جمع را به طور بصری ادراک کند.

3ـ تفریق

بعد از عملیات جمع تفریق را می توان به دانش آموزان یاد داد. تفریق نماد مهمی در این مرحله می باشد. از شاگرد خواسته می شود مجموعه ای از اشیاء را بر روی میز قرار دهد و سپس شیء خاصی را از میان آنها بردارد. حال چه تعداد شیء باقی مانده است؟ □=2-6

4ـ ضرب

ضرب روشی کوتاه برای جمع کردن است. به جای جمع 2+2+2+2 شاگرد می تواند یاد بگیرد که 8=4×2.

تفریق پیش نیاز ضرب نیست و دانش آموزی که مشکل تفریق دارد ممکن است عملیات ضرب را به خوبی انجام دهد. نمادی که در این مرحله باید آموخته شود ضرب است. چند روش برای توضیح عملیات ضرب وجوددارد. یکی از روش ها جمله ضرب است. سه تا مجموعه 2 تایی چقدر می شود؟ از مجموعه ای از اشیاء استفاده کنید.

دانش آموز می تواند کل را با شمارش اشیاء پیدا کند. همچنین می توان مفهوم معکوس کردن را معرفی کرد. عبارت □=5×3 در این قالب □=3×5 تغییری نمی کند. در روش افزایش برابر، از دانش آموز خواسته می شود که نشان دهد:     15=5+5+5=5×3

روش آرایش مستطیل شکل در برگیرنده تعداد برابری از اشیاء در هر ردیف است، مثلا 5×3 به این صورت نشان داده می شود:                                                                                                    

       

       

در روش اعداد منظم، شاگردانی که می توانند از این اعداد برای عملیات جمع استفاده کنند به خوبی می توانند از آنها در عملیات ضرب استفاده کنند. دانش آموز یک واحد 5 تایی را سه بار بر روی یک خط اضافه می کند تا اینکه به عدد 15 ختم شود.

5ـ تقسیم

دانش ضرب به عملیات تقسیم کمک می کند. تقسیمهایی طولانی به چندین عملیات نیاز دارند و دانش آموزان قبل از اینکه بتوانند همه انها را با یکدیگر به کار  گیرند باید به این توانایی رسیده باشند که همه مراحل را انجام دهند. نماد جدید در این مرحله تقسیم است. برای آموزش تقسیم و چند روش وجود دارد. دسته بندی کردن روشی مفید است: □=3÷6. یک مجموعه 6تایی رسم کنید و به 3 مجموعه برابر تقسیم کنید یا آنها را در 3 مجموعه برابر محصور کنید.

عامل حذف شده عدد 2 است.

در این تصویر چه تعداد زیر مجموعه وجود دارد؟ در هر مجموعه چه تعداد از اشیاء وجود دارد؟ همچنین می توان از اعداد منتظم استفاده کرد. برای برگشتن به عقب از روی واحد 3، چه تعداد پرش مورد نیاز است.

در روش عوامل حذف شده از اصول شناخته شده ضرب و معکوس کردن این فرآیند استفاده می شود.

12=□×3 پس آنرا به عبارت تقسیم تغییر می دهیم. □= 3÷12.

6ـ کسر

از اشکال هندسی برای معرفی اعداد کسری استفاده می کنند. نماد جدید در این قسمت به شکل زیر نشان داده می شود:

تعداد اجزاء خاص 1

تعداد کل اجزاء برابر 2

کار را با، به دنبال آن و سپس شروع کنید.

مربع را به 4 قسمت مساوی تقسیم کرده و یک قسمت آن را رنگ می کنیم. یک قسمت از چهار قسمت مساوی هر چند را یک چهارم آن می گوییم


7ـ اطلاعات مربوط به دو هفته: 7+7

دانش آموزان در تقویم به دور 2 هفته کامل خط می کشند و تعداد روزهای هر هفته را برای یادگیری اینکه 14=7+7 می شمرند.

8ـ انجام عملیات با ضربه زدن بر روی میز

روابط اعداد را با زدن ضربه هایی بر روی میز مشخص کنید. این کار چون با ترکیب حواس شنوایی و جنبشی صورت می گیرد باعث تقویت یادگیری اعداد می شود.

9ـ تقویت بیان شنیداری

برخی از دانش آموزان از بیان توالی اعداد و عملیات مربوط به آنها با صدای بلند سود می برند.

10ـ کارت های بازی

برای آموزش مفاهیم عددی می توان از کارتهای بازی استفاده کرد. مرتب چیدن کارت ها بر حسب طرح ها و توالی عددی، جور کردن یک کارت با کارت های دیگر بر حسب تعداد اشکال و بازشناسی سریع تعداد موارد هر مجموعه از زمره تمریناتی است که با این کارت ها می توان انجام داد.

11ـ مرتب کردن یا چیدن

به دانش آموز اعداد 3 و 2 و 1 را بدهید. از او بپرسید که به چند شیوه آنها را می توان بچیند.

1-2-3 و 2-1-3 و 1-3-2 و 3-1-2 و 2-3-1و 3-2-1

12ـ ترکیب کارهای بریده شد پازل

کارت های مقوایی تهیه کنید که بر روی هر یک از آنها مسائل جمع، تفریق، ضرب و تقسیم نوشته شده باشد. هر کارت را طوری ببرید که صورت مسئله در یک تکه و جواب آن در تکه دیگر باشد. تمام کارت ها باید به نحوی بریده شده باشند که هر گاه دانش آموز بخواهد پاسخ مسئله را پیدا کند، تنها پاسخ واقعی که در تکه مقوای و دیگر است شکل کامل و منظم را بوجود آورد.

13ـ آموزش جدول ضرب

یکی از موارد با اهمیت در آموزش ریاضی جدول ضرب است. اگر دانش آموز جدول ضرب را یاد نگرفته باشد در ضرب، تقسیم و .... دچار مشکل می شود. برای آموزش جدول ضرب می توانید پازل های آموزشی تهیه کنید جنس پازل ها از مقوا، نمد به قطر 10cm باشد. هر پازل دایره را به شکل های مختلفی ببرید. ضرب 2 عدد را در یک قسمت و جواب آن را در قسمت دیگر بنویسید. بهتر است جوابها با یک رنگ متفاوت و درشت نوشته شود. اگر با کودکی که کار می کنید ناتوانی یادگیری شدیدتری دارد جواب را از کاغذ سمباده ببرید و روی پازل بچسبانید تا او ضمن دیدن آن را لمس بکند. بعد پازل ها را روی هم بریزید و پازل مربوط به ضربی را که می خواهید آموزش دهید در اختیار کودک بگذارید تا پاسخ آن را پیدا کند. کودک با جور کردن قطعات، جواب مناسب را می یابد و تدریجاً جدول ضرب را فرا می گیرد و بهتر است ابتدا از ضرب های ساده تر شروع کنید. بعد از موفقیت در این مرحله برای ضرب هایی که جواب یکسان دارند پازل هایی تهیه کنید که در یک طرف تمام آن ضرب ها و در طرف دیگر پاسخ آنها نوشته شده باشد و مثل قبل با کودک تمرین کنید.


آموزش حل مسئله

هدف نهایی آموزش ریاضیات به کارگیری مفاهیم و مهارت ها در حل مسئله است. راهبردهای اثر بخش برای آموزش حل مسئله برای دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری در زیر آمده اند:

1ـ مسئله را در قالب داستان بیان کردن

مسئله را در قالب داستانی که مورد علاقه دانش آموز است و در محدود تجارب آنها بیان کنید.

2ـمطرح کردن مشکل به طور کلامی ـ شفاهی

این روش به ویژه برای دانش آموزان مبتلا به مشکلات خواندن اهمیت دارد.

3ـ تقویت های دیداری

از اشیاء عینی برای نقاشی ها، شکل ها یا نشان دادن راه حل ها و اثبات جواب ها استفاده کنید.

4ـ ساده کردن

از دانش آموز بخواهید که اعداد کوچکتر و ساده تر را در مسئله جایگزین اعداد بزرگتر باید پیچیده تر کند به طوری که بتواند مشکل را درک کند و سریع تر جواب را بدست آورد.

5ـ از نوبیان کردن

از دانش آموز بخواهید که در قالب کلمات خودش مشکل را از نو بیان کند. این شیوه کلامی سازی به دانش آموز در سازمان دادن مشکل برای خودش کمک می کند و نشان می دهد که آیا آنها مشکل را درک کرده اند.

6ـ ارزیابی اطلاعات دریافتی و کمک کننده

مسائلی را با اطلاعات کم یا زیاد انتخاب کنید و از دانش آموز بخواهید تعیین کند که چه اطلاعات دیگری نیاز است یا چه اطلاعاتی غیر ضروری هستند.

7ـ مسائل تکمیلی

از دانش آموز برای مواجه شدن با تجربه ها و فعالیت های کلاسی بخواهید که کتابچه مسائل خودش را تکمیل کند. در مسائل تکمیلی از نام دانش آموزان استفاده کنید تا اینکه مشکل واقعی تر به نظر برسد.

8ـ زمان برای تفکر کردن

به دانش آموزان اجازه دهید که به اندازه کافی فکر کنند. از آنها بخواهید که از روش های دیگر برای حل کردن مسائل استفاده کنند. تلاش کنید برای درک اینکه دانش آموز چطور درباره مشکل فکر و برای حل آن تلاش می کند.

9ـ رعایت گام هایی در حل مسائلی که به طور حروفی بیان می شوند

برخی از دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری در حل مسائلی که صورت مسئله دارند با مشکل روبه رو هستند.

برخی از دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری در حل مسائلی که صورت مسئله دارند با مشکل روبه رو هستند. اگر چه مشکل در خواندن ممکن است یکی از عوامل درگیر در این مسئله باشد اما اغلب مشکل به تفکر در مورد مسائل ریاضی بر می گردد. اغلب دانش اموزان وقتی در مسئله با اعداد رو به رو می شوند بی درنگ فعالیت محاسباتی را آغاز می کنند. گام های زیر در آموزش انجام مسائلی که صورت مسئله دارند یا اینکه به طور حروفی بیان شده اند سودمند هستند:

الف) درک موقعیت

از دانش آموزان بخواهید که صورت مسئله را بخواند و سپس موقعیت یا زمینه مسئله را درک کند. نیازی به کاغذ و قلم نیست. آنها باید به سادگی موقعیت و زمینه را توصیف کنند.

ب) تعیین سوال

از دانش آموز بخواهید درباره اینکه چه چیزی را باید پیدا کند تصمیم گیری کند.

ج) جمع آوری داده ها

صورت مسئله اغلب داده های زیادی را در اختیار دانش آموز قرار می دهد برخی مرتبط و برخی نامرتبط با جواب مسئله هستند. از دانش آموز بخواهید که مسئله را به طور کلامی یا در سکوت بخواند و سپس داده های مرتبط و نامرتبط را لیست کند.

د) تحلیل روابط

به دانش آموز کمک کنید روابط میان داده ها را تکمیل کند. درک روابط مهارتی عقلانی است که دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری اغلب در آن مشکل دارند.

و) تصمیم گیری درباره فرآیند یا عملیات محاسبه ای

دانش آموز باید تصمیم بگیرد کدام فرآیند محاسباتی را برای حل مسئله به کار ببرد. دانش آموز باید از کلید وازه هایی مثل کل یا در کل، که در جمع بیان می شود و باقیمانده که در تفریق مطرح می شود آگاه باشد.

او باید بعداً مسئله را در قالب عبارات ریاضیی طرح کند.

هـ) برآورد یا حدس جواب ها

از دانش آموز بخواهید که جواب مناسب احتمالی را حدی بزند، اگر دانش آموز استدلال زیر بنایی مسئله را درک کرده باشد. او توانایی اینکه جواب ها را حدس بزند خواهد داشت.

ز) تمرین و تعمیم دادن

بعد از اینکه دانش آموز فکر کردن و بر یک نوع از مسئله کار کردن را دنبال کرد معلم می تواند مسائل مشابهی با اعداد متفاوت به او بدهد.

10) زمان

رسیدن به مفهوم زمان برای بسیاری از دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری مشکل است و آنها به آموزش های خاصی برای بیان زمان نیاز دارند. ساعت های واقعی یا ساعت های معلم ساخته برای آموزش این مهارت مورد نیاز هستند: معلم می تواند با استفاده از یک صفحه کاغذ و عقربه های مقوایی، یک ساعت بسازد معمولاً اشکال در گفتن زمان به دلایل زیر اتفاق می افتد:

1ـ دشواری در شناخت اعداد، تشخیص زمان های متلف را برای کودکان مشکل می سازد. مثال تشخیص 7 از 8 و غیره.

2ـ دشواری در تمیز گذاشتن بین عقربه ساعت شمار و عقرهب دقیقه شمار.

3ـ کودکی که توانایی شمارش اعداد را ندارد احتمالاً به دلیل آنکه نمی داند عدد ساعت بعد چیست در گفتن زمان دشواری خواهد داشت.

4ـ برای برخی از کودکان درک این نکته که 24 ساعت شبانه روز روی صفحه ساعت با 2 مرحله 12 ساعتی نشان داده می شود آسان نیست. این واقعیت که در هر روز دو نوبت ساعت 6 داریم برای بخری کوکان سر در گم کننده است.

11ـ پول

استفاده از پول و موقعیت های واقعی شیوه ای مؤثر در آموزش واقعیت های عددی باری برخی از داشن آموزان است. از دانش آموز بخواهید که وسایلی را از فروشگاه بخرد یا غذایی را براساس منوی رستوران سفارش دهد و پس هزینه آن را حساب کند و پرداخت نماید. همه اینگونه موقعیت ها شرایطی عینی و با اهمیت را برای یادگیری ریاضی فراهم می سازد.

تعدادی سکه 10، 20، 50، 100 ریالی را در اختیار کودک قرار دهید تا آنها را شناسایی کند. سپس با او در قالب بازی به خرید و فروش بپردازید. مثلاً دقتی 10 ریال داد یک بسکویت به او بدهید، وقتی 20 ریال داد 2 بسکویت، وقتی 50 ریال داد 5 بسکویت و غیره به او بدهید. سپس از او بخواهید که با دو سکه از شما خرید کند، یک سکه 50 ریالی و یک سکه 20 ریالی، اینکه به او 7 بسکویت بدهید. با ادامه این گونه بازی ها نه تنها کودک مفهوم عدد و جمع را یاد می گیرد بلکه با ارزش پول نیز آشنا می شود.

در گام بعدی کودک را ترغیب کنید تا به این شکل با شما وارد معامله شود. مثلاً به او بگویید حالا من به تو یک 50 ریالی می دهم و تو باید از 10 ریالی هایت آن قدر به من بدهی که مساوی 50 ریالی من شود. همین طور به او یک 100 ریالی بدهید و بخواهید که 20 ریالی هایش آنقدر به شما بدهد که به اندازه سکه 100 ریالی شود و در نهایت به او یک سکه 100 ریالی بدهید و بخواهید از سکه های 20 و 10 ریالی آنقدر به شا بدهد که مساوی سکه 100 ریالی شود.


خودآزمایی فصل نهم

1ـ در آموزش ریاضی به چه عناصری باید توجه کرد؟

مفاهیم، مهارت ها، حل مسئله

2ـ منظور از مهارت های ریاضی چیست؟


مطالب مرتبط :

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
این سایت جهت استفاده از مقالات تاریخی و علمی می باشد لطفا اگر مطلبی در نظر دارید به ایمیل زیر ارسال کنید h.karimi.y@gmail.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظر شما درباره ی این سایت چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 7
  • بازدید سال : 12
  • بازدید کلی : 249